آموزه های ناب

حاوی تعالیم مفید و مؤثر در سلامت روح و روان و جسم

آموزه های ناب

حاوی تعالیم مفید و مؤثر در سلامت روح و روان و جسم

حاوی مطالب تاثیر گذار و خواندنی و انسان ساز بر گرفته از معارف قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام و...

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیام های کوتاه
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

چهار پایه ایمان از منظر امام علی علیه السلام

جمعه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۱۹ ق.ظ

پایه های ایمان در کلام علی علیه

السلام 

The foundations of faith in the words of Ali (as)

 

حکمت ۳۱

از امام در باره ایمان پرسیدند، فرمود: ایمان بر چهار پایه استوار است :

صبر ، یقین ، عدل و جهاد

 

امّا صبر بر چهار شاخه است:

شوق و ترس و زهد و انتظار

پس آن که مشتاق بهشت باشد دامن از شهوات برمی چیند و هرکس از آتش دوزخ بهراسد از گناهان بپرهیزد، و آن کس که در دنیا زهد ورزد مصیبت ها را خوار می دارد و کسی که در انتظار مرگ باشد در کارهای نیک شتاب می کند

 

و یقین بر چهار شاخه است:

بینش هوشمندانه، تفسیر حکیمانه، پند گرفتن از گذشت زمان، معرفت و شناخت سنت پیشینیان، 

پس آن که زیرکانه دید حکمت بر وی آشکار گردید، و آن را که حکمت آشکار گردید عبرت آموخت، و آن که عبرت آموخت گویی که در میان گذشتگان ایستاده است.

 

و عدل بر چهار شاخه است

به فهمی ژرف اندیش و دانشی عمیق و به حقیقت رسیده و نیکو داوری کردن و در بردباری استوار بودن، 

هر کس که فهمید ژرفای علم را در می یابد و آنکه به ژرفای علم رسید از چشمه زلال شریعت نوشید و آن که بردبار باشد در امور خود زیاده روی نمی کند و در میان مردم ستوده زندگی می کند

 

و جهاد نیز بر چهار شاخه است

بر امر به معروف و نهی از منکر راستگویی در هر حال و دشمن داشتن فاسقان

پس آن کس که امر به معروف می کند پشت مومنان را محکم می کند و آن که از منکر باز می دارد بینی کافران را در خاک می مالد و آن که در پیکار با دشمنان پایدار بود، حقی را که بر گردن دارد ادا نمود و آن که فاسقان را دشمن دارد و برای خدا به خشم آید، خدا به خاطر او خشم آورد و روز رستاخیز وی را خشنود نماید

 

و کفر بر چهار ستون پایدار است:

پی وهم رفتن و خصومت کردن و انحراف از حق و دشمنی ورزیدن

پس آن که پی وهم گرفت به حق بازنگشت، و آن که از پی جهالت به زد و خورد با مردم برخاست نابینایش از دیدن حق استمرار می یابد و آن که از راه حق به دیگر منحرف گردید، نیکی در نزد او "بد" می شود و بدی در نزد او "نیک" می شود و مست گمراهی گردید، و آن که دشمنی ورزید راهها برایش دشوار شد و کارش بر او پیچیده می شود و کارش سخت و نجات از مشکلات دشوار است

 

و شک بر چهار شاخه است

در گفتار جدال نمودن و ترسیدن و دودل بودن، و تسلیم حادثه های روزگار گردیدن

پس آن که جدال را عادت خود کرد، از تاریکی شبهات بیرون نخواهد آمد و آن کس که از هر چیزی ترسید پیوسته عقب نشینی می کند و آن که در تردید ماند زیر پای شیاطین کوبیده خواهد شد و آن که به تباهی دنیا و آخرت گردن نهاد هر دو جهانش نابود می شود.

 

سید رضی می گوید : و پس از این سخن گفتاری بود که از بیم درازی و برون شدن از روش کاری که در این کتاب مقصود است نیاوردیم.)

 

نهج‌البلاغه حکمت 31

 

saying 31

Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH), was asked once about faith. He said the following: “Faith stands on four pillars: endurance, conviction, justice and jihad. Endurance, again, has four aspects: eagernes, fear, abstention (from the allurements of the world) and anticipation (of death). So, whoever is eager for Paradise will ignore his passions; whoever fears the Fire (of Hell) will refrain from committing prohibited deeds; whoever abstains from the world takes hardships lightly, and whoever anticipates death will hasten towards good deeds. Conviction, also, has four aspects: prudent perception, intelligence and understanding, drawing lessons from instructive things and following the precedents of past people. So, whoever perceives with prudence, wise knowledge will be manifest to him, and to whomsoever wise knowledge becomes manifest he appreciates instructive objectives, and whoever appreciates instructive objectives is just like past people Justice also has four aspects: keen understanding, deep knowledge, a good power of decision and firm forbearance. Therefore, whoever understands comes to acquire the depth of knowledge; whoever acquires the depth of knowledge drinks from the spring of judgement, and whoever exercises forbearance never commits evil actions in his affairs and leads a praiseworthy life among the people. Jihad, also, has four aspects: enjoining others to do good, keeping away others from doing evil, honesty on all occasions and detesting anyone who is vicious. So, whoever asks others to do good provides strength to the believers; whoever dissuades others from committing evil humiliates the unbelievers; whoever fights sincerely on all occasions carries out all his obligations and whoever detests the vicious and becomes angry for the sake of Allah, then Allah will be angry in favor of him and will keep him pleased on the Day of Judgement. Unbelief stands on four pillars: hankering after whims, quarreling with others, deviating from the truth and dissenting. So, whoever hankers after whims does not incline towards right; whoever quarrels much on account of ignorance remains permanently blinded from what is right; whoever deviates from the truth, for him good becomes evil and evil becomes good and he remains intoxicated with misguidance, and whoever makes a breach (with Allah and His Messenger), his path becomes difficult, his affairs become complicated and his way of escape becomes narrow. Doubt has also four aspects: disputing, fear, wavering and undue submission to everything. So, whoever adopts irrationality as his way of life for him there is no dawn after the night; whoever is afraid of what befalls him has to run on his heels; whoever wavers in doubt, the satans trample upon him with their feet, and whoever submits to the destruction of this and the next world succumbs to it. Sayyid ar-Radi says the following: “We have left out the remaining portion of this saying for fear of length and for being outside the purpose of this chapter.”

 

Nahj al-Balaghah of Imam Ali (as)

Wisdom 31

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی