آموزه های ناب

حاوی تعالیم مفید و مؤثر در سلامت روح و روان و جسم

آموزه های ناب

حاوی تعالیم مفید و مؤثر در سلامت روح و روان و جسم

حاوی مطالب تاثیر گذار و خواندنی و انسان ساز بر گرفته از معارف قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام و...

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیام های کوتاه
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

چه کسانی روزه گرفتن بر آنها واجب نیست؟

جمعه, ۵ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۵:۳۵ ب.ظ

طبق فتوای مراجع تقلید بر چه کسانی روزه گرفتن واجب نیست؟ 

 

در این نوشتار فتوای حضرت امام خمینی رحمه الله اصل قرار داده شده است

در بین فتواهای ایشان برخی از قسمتها شماره گذاری شده است، که این به معنای اختلاف نظر سایر مراجع در آن قسمت، با نظر مبارک امام خمینی رحمه الله است 

واختلاف نظرها، بعد از فتوای امام در ذیل فتوا بیان شده است. 

بدیهی است هر فتوایی از امام که شماره ای در آن نباشد به معنای هم نظر بودن سایر مراجع با ایشان است. 

 

نظر رهبر معظم انقلاب در انتهای نوشتار به صورت مجزا درج شده است. 

----------------------------------------------

 

مسأله 1725 از رساله امام خمینی رحمه الله 

کسی که به واسطه پیری نمی تواند روزه بگیرد، یا برای او مشقّت دارد (1)، روزه بر او واجب نیست (2). ولی در صورت دوم (یعنی وجود مشقت) باید برای هر روز یک مد که تقریباً ده سیر است گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد. (3)

 

(1) (زنجانی :) اگر چه به حدّ حرج نرسد ..

 

(2) (بهجت :) و چنانچه تا رمضان بعد بتواند روزه بگیرد أقوی وجوب قضا است ؛ و در صورتی که نتواند تا رمضان بعد روزه را قضا کند واجب است برای هر روز یک مد طعام که تقریباً ده سیر است از گندم یا جو و مانند اینها صدقه دهد؛ و هم چنین کسی که توانائی قضای روزه را داشته ولی به سبب ندانستن حکم ، قضای آن را تا رمضان بعد تأخیر انداخته باید علاوه بر قضای روزه به مقداری که گفته شد کفاره بدهد.

 

(3) (خوئی ، تبریزی ، سیستانی :) باید برای هر روز یک مد طعام گندم یا جو یا نان و مانند اینها به فقیر بدهد.

 

(گلپایگانی ، صافی :) باید برای هر روز یک مد گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد بلکه در صورت اوّل نیز بنا بر احتیاط لازم یک مد طعام بدهد.

 

(زنجانی :) باید برای هر روز یک مدّ: به احتیاط واجب حدود (900) گرم ، طعام به فقیر بدهد.

 

(مکارم :) مسأله مرد و زن پیر که روزه گرفتن برای آنها مشکل است می توانند روزه را ترک کنند، ولی باید برای هر روز یک مد (تقریباً (750) گرم ) گندم یا جو و مانند اینها به فقیر دهند

و بهتر آن است به جای گندم و جو، نان را انتخاب کنند و در این صورت احتیاط واجب این است به اندازه ای باشد که گندم خالص آن ، مقدار یک «مد» شود. 

 

 

مسأله اختصاصی

(بهجت :) مسأله 1363 بر پسر یا دختری که تازه بالغ شده اند و قدرت بر روزه گرفتن ندارند، روزه واجب نیست و کفّاره هم ندارد ولی قضا دارد.

--------------------------------------------

 

[مسأله 1726 کسی که به واسطه پیری روزه نگرفته ]

 

مسأله 1726 کسی که به واسطه پیری روزه نگرفته ، اگر بعد از ماه رمضان بتواند (1) روزه بگیرد، بنا بر احتیاط واجب (2) باید قضای روزه هایی را که نگرفته به جا آورد (3).

 

(1) (زنجانی :) بدون مشقت ..

(2) (گلپایگانی :) بنا بر احتیاط لازم .. (فاضل ، صافی ، نوری :) بنا بر احتیاط مستحب ..

 

[عبارت «بنا بر احتیاط واجب » در رساله آیات عظام : اراکی و زنجانی نیست ]

(3) (خوئی ، سیستانی :) احتیاط مستحب آن است که قضای روزه هایی را که نگرفته است به جا آورد.

 

(تبریزی :) لازم نیست روزه را قضا نماید.

(بهجت :) رجوع کنید به ذیل مسأله (1725).

 

(مکارم :) مسأله کسانی که به خاطر پیری روزه نگرفته اند اگر در فصل مناسبی که هوا ملایم و روزها کوتاه است بتوانند قضای آن را به جا آورند احتیاط آن است که آن را قضا کنند.

----------------------------------------------

 

[مسأله 1727 اگر انسان مرضی دارد که زیاد تشنه می شود]

 

مسأله 1727 اگر انسان مرضی دارد که زیاد تشنه می شود و نمی تواند تشنگی را تحمل کند، یا برای او مشقت دارد، روزه بر او واجب نیست (1). ولی در صورت دوم (2) باید برای هر روز یک مد گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد (3). و احتیاط واجب (4) آن است که بیشتر از مقداری که ناچار است آب نیاشامد و چنانچه بعد بتواند (5) روزه بگیرد، بنا بر احتیاط واجب (6) باید روزه هایی را که نگرفته قضا نماید.

 

(1) (بهجت :) ولی اگر تا رمضان بعد بتواند روزه بگیرد واجب است قضای آن را بگیرد و در صورت عدم توانائی واجب است برای هر روز یک مد طعام از گندم و جو و مانند اینها صدقه دهد.

 

(سیستانی :) ولی در صورت دوّم باید برای هر روز یک مُد طعام به فقیر بدهد و چنانچه بعد بتواند روزه بگیرد، واجب نیست قضا نماید.

 

(2) (گلپایگانی ، صافی :) و بلکه در صورت اول هم بنا بر احتیاط لازم ..

[عبارت « در صورت دوّم » در رساله آیت اللّه فاضل نیست ] 

 

(3) (خوئی ، تبریزی ، زنجانی ، فاضل :) باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد ..

(4) (خوئی ، گلپایگانی ، تبریزی ، زنجانی ، فاضل ، صافی :) احتیاط مستحب .. 

(5) (زنجانی :) بدون مشقت ..

(6) (خوئی ، تبریزی :) بنا بر احتیاط .. (نوری :) بنا بر احتیاط مستحب ..

[عبارت «بنا بر احتیاط واجب » در رساله آیات عظام : اراکی ، گلپایگانی ، صافی ، فاضل و زنجانی نیست 

 

(مکارم :) مسأله روزه بر کسانی که مبتلا به بیماری استسقاء هستند، یعنی زیاد تشنه می شوند و توانایی روزه گرفتن را ندارند و یا برای آنها بسیار مشکل است ، واجب نیست ولی باید برای هر روز یک مد طعام که در مسأله قبل [ (1725)] به آن اشاره شد کفاره بدهند و بهتر است که بیش از مقدار ضرورت آب نیاشامند و اگر بعداً بتوانند قضا کنند احتیاط واجب قضا کردن است .

------------------------------------------------

 

[مسأله 1728 زنی که زاییدن او نزدیک است ]

 

مسأله 1728 زنی که زاییدن او نزدیک است و روزه برای حملش (1) ضرر دارد روزه بر او واجب نیست . و باید برای هر روز یک مد طعام یعنی گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد (2) و نیز اگر روزه برای خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست (3) و بنا بر احتیاط واجب (4) باید (5) برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد. و در هر دو صورت روزه هایی را که نگرفته باید قضا نماید.

 

(1) (سیستانی :) یا برای خودش ..

(2) (سیستانی :) باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و در هر دو صورت روزه هایی را که نگرفته باید قضا نماید.

[پایان مسأله (] خوئی ، تبریزی :) باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد ..

(3) (مکارم :) [و] کفاره هم ندارد، ولی بعداً قضا می کند. [پایان مسأله ]

(4) [عبارت «بنا بر احتیاط واجب » در رساله آیت اللّه اراکی نیست ]

(5) (خوئی ، تبریزی :) بنا بر احتیاط مستحب ..

 

(گلپایگانی :) مسأله زنی که زاییدن او نزدیک است و روزه برای حملش یا برای خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست و باید برای هر روز بنا بر احتیاط لازم یک مد طعام به فقیر بدهد و روزه هایی را که نگرفته باید قضا نماید.

 

(بهجت :) واجب است افطار نماید و برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و در هر دو صورت روزه هایی را که نگرفته ، بعداً باید قضا نماید.

 

(صافی :) در صورت اول باید ..

 

(صافی :) ولی اگر روزه برای خودش ضرر دارد، رعایت این احتیاط لازم نیست ، اگر چه بهتر است ..

 

(زنجانی :) مسأله زن بارداری که روزه برای حملش ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست و باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و نیز اگر روزه برای خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست و بنا بر احتیاط مستحب باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد، و در هر دو صورت اگر تا ماه رمضان بعد بتواند بدون ضرر روزه بگیرد باید روزه هایی را که نگرفته قضا کند، بلکه به احتیاط واجب اگر بعد از آن نیز بتواند روزه بگیرد، قضای روزه بر او واجب می شود.

 

(فاضل :) مسأله اگر روزه گرفتن برای جنین زن حامله ضرر داشته باشد روزه بر او واجب نیست و باید قضای آن را بعداً بگیرد و اگر روزه گرفتن برای خود زن حامله ضرر دارد نباید روزه بگیرد و باید قضای آن را بعداً بگیرد و یک مُد طعام نیز برای هر روز که روزه نگرفته به فقیر بدهد.

------------------------------------------------

 

[مسأله 1729 زنی که بچه شیر می دهد]

 

مسأله 1729 زنی که بچه شیر می دهد و شیر او کم است چه مادر بچه ، یا دایه او باشد، یا بی اجرت شیر دهد، اگر روزه برای بچه ای که شیر می دهد ضرر دارد روزه بر او واجب نیست . و باید برای هر روز یک مد طعام یعنی گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد و نیز اگر برای خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست ، و بنا بر احتیاط واجب (1) باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد. و در هر دو صورت روزه هایی را که نگرفته باید قضا نماید ولی اگر کسی پیدا شود که بی اجرت بچه را شیر دهد، یا برای شیر دادن بچه از پدر یا مادر بچه یا از کس دیگری که اجرت او را بدهد اجرت بگیرد، (احتیاط واجب آن است که (2)) بچه را به او بدهد و روزه بگیرد.

 

(1) [عبارت «بنا بر احتیاط واجب » در رساله آیت اللّه اراکی نیست ]

(2) [قسمت داخل پرانتز در رساله آیت اللّه اراکی نیست ]

 

(گلپایگانی ، صافی :) مسأله زنی که بچه شیر می دهد و شیر او کم است ، چه مادر بچه یا دایه او باشد و یا بی اجرت شیر دهد، اگر روزه برای بچه یا برای خودش ضرر دارد روزه بر او واجب نیست و باید برای هر روز یک مُد طعام به فقیر بدهد و در هر دو صورت روزه هایی را که نگرفته باید قضا نماید ولی اگر کسی پیدا شود که بی اجرت بچه را شیر دهد، یا برای شیر دادن بچه از پدر یا مادر بچه یا از کس دیگری که اجرت او را بدهد اجرت بگیرد، احتیاط واجب آن است که بچه را به او بدهد و روزه بگیرد.

 

[عبارت «و شیر او کم است » در رساله آیت اللّه زنجانی نیست ]

(صافی :) در صورت اوّل باید ..

 

(خوئی ، تبریزی ، زنجانی :) اگر روزه برای بچه ای که شیر می خورد ضرر دارد روزه بر او واجب نیست و باید برای هر روز یک مُد طعام به فقیر بدهد و نیز اگر برای خودش ضرر دارد روزه بر او واجب نیست و بنا بر احتیاط مستحب برای هر روز یک مُد طعام به فقیر بدهد ..

 

(فاضل :) اگر روزه برای بچه ای که شیر می خورد ضرر دارد روزه بر او واجب نیست و نیز اگر برای خودش ضرر دارد روزه بر او واجب نیست و باید برای هر روز یک مُد طعام به فقیر بدهد ..

 

(سیستانی :) ولی بنا بر احتیاط واجب این حکم اختصاص به موردی دارد که شیر دادن بچه منحصر به همین راه باشد، و امّا اگر راه دیگری برای شیر دادن بچه باشد مثلًا چند زن در شیر دادن او شرکت کنند یا از شیر دادن با شیشه و پستانک کمک بگیرد ثبوت این حکم محل اشکال است .

 

(زنجانی :) در هر دو صورت اگر تا ماه رمضان بعد عذرش برطرف شود و بتواند قضا کند، باید روزه هایی را که نگرفته قضا کند، بلکه اگر بعد از آن نیز عذرش برطرف شد بنا بر احتیاط واجب باید قضا کند.

 

(خوئی ، فاضل ، تبریزی :) واجب است ..

 

(تبریزی :) و هم چنین است بنا بر احتیاط اگر مادر بتواند بچه خود را از شیر خشک معمولی غذا دهد.

 

(بهجت :) مسأله زنی که بچه شیر می دهد و شیر او کم است ، چه مادر بچه باشد یا دایه او، چه با اجرت شیر بدهد یا بی اجرت ، اگر روزه برای خودش یا بچه ای که شیر می دهد ضرر دارد، واجب است افطار کند و برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد، و در هر دو صورت روزه هایی را که نگرفته بعد از برطرف شدن عذر، باید قضا نماید، و اگر کسی پیدا شود که بی اجرت بچه را شیر دهد، یا برای شیر دادن بچه ، از پدر یا مادر بچه یا از شخص دیگری که اجرت او را بدهد اجرت بگیرد، واجب است که بچه را به او بدهد و روزه بگیرد.

 

(مکارم :) مسأله زنانی که بچه شیر می دهند خواه مادر بچه باشند یا دایه ، اگر روزه گرفتن باعث کمی شیر آنها و ناراحتی بچه شود روزه بر آنها واجب نیست ، ولی برای هر روز همان کفاره (یک مد طعام ) واجب است ، بعداً نیز باید روزه را قضا کنند، اما اگر روزه برای خودشان ضرر داشته باشد، نه روزه واجب است و نه کفاره ، ولی باید بعداً روزه هایی را که نگرفته اند قضا نمایند. [و] اگر کسی پیدا شود که بدون اجرت ، بچه را شیر دهد یا شخصی پیدا شود که اجرت دایه را بی منت بپردازد، در این صورت روزه گرفتن واجب است .

 

منبع :

اپلیکیشن رساله

مطابق با فتوای سیزده تن از مراجع 

------------------------------------------------------

نظر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دامت برکاته 

 

سوال: روزه گرفتن بر چه کسانی واجب نیست؟

 

پاسخ: روزه به افراد ذیل واجب نیست:

1. کسی که به جهت ضعف بنیه، روزه داری برایش مشقت فراوان و غیر قابل تحمل دارد. البته چنین افرادی باید روزه بگیرند، اگر ضعف به حد طاقت فرسا رسید آن وقت مجازند افطار نمایند.

2. پیرمرد و پیرزنی که روزه برای آنان مشقت دارد، یا اصلا نمی توانند روزه بگیرند؛ [1]

3. کسی که بیماری اش تشنگی زیاد است و نمی تواند آن را تحمل کند؛ [2]

4. زن باردار یا زن شیردهی که روزه برای خود یا بچه اش ضرر دارد؛ [3]

5. زنی که خون حیض و نفاس می بیند؛ [4]

6. مسافری که قصد اقامه ده روز ندارد؛ 

7. بیماری که روزه برایش ضرر دارد؛

8. نابالغ؛

9. دیوانگان؛

10. فرد بیهوش یا کسی که در کما به سر می برد.

-----------------------------------------------

 

پی نوشت:

[1]. میزان پیری وابسته به نظر عرف است. یعنی توده مردم به فردی پیرمرد یا پیرزن بگویند. چنین کسی اگر روزه برای او مشقت دارد باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد.

 

[2]. این افراد پس از برطرف شدن عذر باید قضای روزه را به جا آورند و برای هر روز یک مد طعام هم به فقیر بدهند.

 

[3]. در صورتی که برای بچه ضرر دارد، پس از برطرف شدن عذر باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و قضای روزه را بجا آورد و در صورتی که برای خودش ضرر داشته باشد، حکم افراد بیمار را دارد.

 

[4]. بر زن حایض و نفسا روزه واجب نیست، و اگر روزه هم بگیرد صحیح نمی باشد (گر چه قضای آن را باید به جا آورد).

 

 

 بر گرفته از کتاب «آموزش مصور احکام» مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای، احکام عبادات بخش روزه صفحه 350 

 

 

منبع :

https://www.welayatnet.com

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی